iristuithof.reismee.nl

Laatste week vakantie!

Weer een kleine update vanuit het steeds kouder wordende Zweden. Ik heb vaak de neiging om mijn winterjas al aan te trekken, het koelt hier ’s avonds best af. Toch wacht ik hier nog mee, aangezien een Zweeds meisje mij vertelde dat ik nog mínstens een maand moet wachten, omdat ik anders echt doodga in de winter. Ik ben nu al blij dat ik m’n Uggs heb meegenomen.

Daarnaast is het op zijn koudst in de winter hier -20 graden en heb je alleen daglicht van 10 uur ’s ochtends tot 4 uur ’s middags. Je kunt wel begrijpen dat ik na deze mededelingen mij al een aantal keer heb afgevraagd waarom ik nou per se naar Zweden wilde, of all places.

Afgelopen week heb ik een hoop dingen ondernomen, geregeld en ben ik naar veel feestjes geweest. Je hebt hier overal een membership voor nodig om ergens aan mee te kunnen doen of naar binnen te mogen, dus inmiddels ben ik zo’n 5 pasjes rijker en €50 armer.

Woensdag hadden we een feest ergens op campus waar we een kaartje voor hadden gekocht. Ik heb me erg goed vermaakt tussen alle dronken Zweden, want ja, dat waren ze állemaal. Op dit feest verkochten ze een blik bier van een halve liter voor 25 kronen, zo’n €2,60. Voor Zweedse begrippen erg goedkoop dus! Het enige nadeel was dat dit bier niet gekoeld was en je dus lauwe pis zat te drinken, erg smerig. Rond 12 uur begon het al erg leeg te raken op de dansvloer en wij waren dan ook erg verbaasd toen de muziek om 1 uur (!) al uit ging. Schijnt hier gebruikelijk te zijn, dat de feesten tot maximaal 2 uur ’s nachts doorgaan, dus hebben we als internationale studenten een Zweedse afterparty gecrashed.

Vrijdag hadden de Zweedse studenten een formal dinner en voor de afterparty konden wij kaarten kopen, dus gingen we met zijn allen, opgedoft in een jurk of in pak, naar de afterparty. Een klein moment waren we bang dat de Zweden na het diner zich zouden omkleden en wij totaal overdressed daar zouden aankomen, maar gelukkig was dat niet zo.

Verder heb je hier de VIS (Växjö International Students), die deze week een aantal activiteiten organiseerde. Zo hadden we een barbecue en was er een soort van spellenavond. Ik vind de VIS een beetje suffig, de spellen die ze organiseren zijn op zich wel leuk, maar leuker als je dronken bent, haha. Een van de spellen was echt ontzéttend smerig. Je moest met je mond een appel uit een bak met water pakken en vervolgens met je mond een snoepje tussen de bloem uit pakken. Het water kwam uit het meer, die appels had iedereen met zijn vieze tanden in zitten bijten, in de meel had iedereen lopen kwijlen om zo’n snoepje te pakken en die snoepjes hadden verschillende mensen al in hun mond gehad. Ik ben niet de moeilijkste, maar hier heb ik dus écht niet aan mee gedaan, ik moest al kotsen bij het idee.

Volgende week beginnen mijn colleges, van welgeteld zes uur per week. Helaas is het wel zo dat de rest van de tijd moet worden ingedeeld met zelfstudie, een van mijn beste kwaliteiten!! Dat wordt nog wat..

Oh en als laatste, vrijdag tijdens de orientation day, kwam een politieagent een praatje houden over alcohol en drugs enzo. Wat hij vervolgens vertelde, is echt heeeel vreemd. Het is in Zweden dus verboden om met twee mensen, op één fiets te zitten. Je mag hier dus niet iemand achterop nemen. Hoe dan?

Ik schaam me vanuit het diepste van mijn hart, maar ik weet nog niet wat doei in het Zweeds is. Ik ga het deze week vragen!

Liefs,

Iris

P.S. iedereen wil mij natuurlijk met mijn verjaardag een kaart sturen, maar dat kan niet zonder adres! Just kidding, maar voor degenen die hem willen, hier is die.

Skäraton

Iris Tuithof, rum 225

Välluddevägen 1

35251 Växjö

Sweden

Reacties

Reacties

Je vader

Blij te horen dat je zware studie eindelijk begint. Doe de groeten aan je vriendinnen daar, liefs papa

Evelien

Ik vind je een toppertje hoor, studeren met zoveel feestjes en dan maar 6 uur per week naar college te hoeven.................... kijk uit na je zware studie dagen. Volgens mij heb je vanavond al wat meer leuks geboekt.....Dikke kus als er tranen zijn.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!